TÁMOP pályázat bemutatása

A PTE TTK Sporttudományi és Testnevelési Intézet, a PTE Egészségtudományi Kara, a PTE Általános Orvostudományi Kara és a Nyugat-Magyarországi Egyetem Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar Sporttudományi Intézetével konzorciumban elnyerte a TÁMOP-4.1.2.E-15/1/KONV-2015-0003 „Sport a felsőoktatásban” – „Sporttudományi képzés a Dunántúlon 2015” c. projektet.

A projekt konkrét célja

  • Képzések fejlesztése, új képzések tananyagainak és módszertanának kidolgozása,feltételrendszerének megteremtése, képzési helyek (tagozatok, karok) képzési profiljának átalakítása, fókuszálása a sporttudomány és kapcsolódó természet- és társadalomtudományi képzésekben
  • A felsőoktatási intézmények által nyújtott sportszolgáltatások hatékonyságának növelése a szolgáltatások koordinációja, koncentrációja révén.
  • Helyi- és regionális társadalmi programok kidolgozása.
  • Korszerű sportegészségügyi felsőoktatási szakirányú továbbképzési program kialakítása.
  • Hazai és nemzetközi kutató teamek létrehozása.
  • Hazai és nemzetközi kutatói és szolgáltatói hálózatok kialakítása.
  • Pilot kutatási programok lebonyolítása.

A PTE TTK Sporttudományi és Testnevelési Intézet a projekt megvalósítása kapcsán az alábbiakban vesz részt:

1. SZAKEMBERKÉPZÉS

a) Sportturizmus szakirányú továbbképzési szak előkészítése, feltételrendszerének kidolgozása (2 féléves 160 órás)

A szak legfontosabb jellemvonása, hogy az általa érintett tudományterületek bármelyikéről érkező hallgatók számára, olyan komplex ismeretanyagot képes nyújtani, melyet a későbbiekben a gyakorlati munkavégzés területén (sport és turizmus egyaránt) alkalmazni tudnak a képzést elvégzői. A szak tartalmazza a mindazon alapozó ismereteket, melyek a nélkülözhetetlenek az elméleti tudáshoz, illetve a gyakorlati alkalmazhatósághoz, azonban ezen túlmenően olyan komplex ismeretanyagokat is nyújt, melyeket jelenleg önállóan egyik tudományterület képzései sem tartalmaznak.

Kapcsolódó feladatok

  • KKK kidolgozása
  • Óra- és vizsgaterv kidolgozása
  • Tantervi háló kidolgozása
  • Oktatói tábla kialakítása
  • Bemeneti követelmények és szakok

b) Hagyományőrző Öttusa – program kidolgozása, egy képzés lebonyolítása

A 30 órás kurzus célja a megszokott sportági mozgásoktól eltérő, magas színvonalú, elfeledett, hagyományőrző és kevésbé ismert spotágak bevonásával történő képességfejlesztés, módszertani bővítés Célcsoportunk a középiskolás tanulók 1-2 évfolyama, mivel ebben a korosztályban még pozitívan befolyásolható a mozgatórendszer fejlődése, megelőzhető a végső, felnőttkorban nehézségeket okozó deformitások kialakulása. A kiválasztott sportágak a csapatban és egyéni játékként is gyakorolható sporttevékenységek körébe tartoznak. Célunk a korosztályi sajátosságok figyelembevételével, a játékosság megtartásával, gyors élményszerzési lehetőség, könnyen elsajátítható mozgásformák biztosítása. Fontos tényező, hogy a tevékenységek eszközrendszerének nagy része minimális anyagi ráfordításból beszerezhető. Célunk olyan játékok szabályainak megtanítása, mozgásanyagának elsajátíttatása, melyeket az érdeklődők iskolán belül és iskolán kívül, vegyes nemi és korosztályi összetétellel, könnyedén gyakorolhatnak.

c) Szakedző képzés - Kézilabdázás

A sportszakember képzés kulcskérdése, hogy milyen felkészültséggel, hozzáértéssel és kompetenciával rendelkező oktatók készítik fel a jövő testnevelő tanárait, edzőit és rekreációs szakembereit, sportszervezőit. Ahhoz, hogy hitelesen és a képzésen belül rendelkezésre álló idő alatt az oktatók a legeredményesebb ismeretátadásra képesek legyenek adott sportágakban, fontos, hogy a felsőoktatásban általánosságban elvárt testnevelő tanár MA végzettség mellett rendelkezzenek a sportágban szerzett versenyzői tapasztalattal, valamint szakirányú végzettséggel. Magyarországon az államilag elismert képzések között a legmagasabb sportágspecifikus képzést egyedül a Testnevelési Egyetem végzi. A mestervégzettség megszerzésére sportáganként nincs minden évben lehetőség, és a jelentkezők száma is magas a hazánkban népszerű sportágakban. Jelenleg az Intézetünkben a „Kézilabdázás” sportághoz köthető kurzusokat (elmélet és gyakorlat, oktatásmódszertan) oktató kolléga felvételt nyert a TE kézilabda szakedző képzésére, amely elvégzése után eleget tesz annak az elvárásnak, hogy a testnevelő tanári végzettség mellett a legmagasabb sportági végzettség birtokában készíti fel a jövő sportszakembereit.

d) PhD kurzus (Producing and sharing knowledge in the world of sport – Research methods and publishing strategies for PhD students in sport and exercise psychology and the neighboring disciplines)

Tudás előállítása és terjesztése a sport világában – Kutatási módszerek és publikációs stratégiák PhD hallgatóknak a sport, mozgás pszichológia és kapcsolódó tudományterületén.

A kurzus célja:

Betekintést nyújt a jelentkező PhD hallgatóknak a sporttudományi kutatások módszertanába és gyakorlati példákon keresztül mutatja be a kutatáshoz készített publikációk elkészítését. Emellett a PhD hallgatóknak lehetőségük nyílik a kutatási projektjeik bemutatására, amelyekkel kapcsolatban tapasztalt kutatók visszajelzéseit hallgathatják meg.

A képzés formája:

  1. Kutatásmódszertani előadások meghallgatása
  2. PhD hallgatók projekt prezentációja
  3. A meghívott oktatókkal történő személyes elbeszélgetés lehetősége
  4. Publikációs stratégák és publikáció készítési Workshopon történő részvétel
  5. Közösségi programok

2. TANANYAGFEJLESZTÉS

A Pályázat kapcsán az alábbi digitális tananyagok kerülnek kialakításra:

  1. A frizbiről és a kötélugrásról alapfokon
  2. Divat-és Társastáncok
  3. Sí- és magashegyi túrázás, nordic walking
  4. Sportturizmus

3. KÉPZŐK KÉPZÉSE

a) „Asszertív munkahelyi kommunikáció fontossága” tanfolyam

A tanfolyam célja, hogy az asszertív kommunikáció elméleti és gyakorlati alapjainak elsajátítása segítse a munkatársak közötti együttműködés és bizalom erősítését, a pozitív munkahelyi légkör kialakítását.

b) Elsősegély-újraélesztés tanfolyam

A képzők képzésén belüli tanfolyam célja olyan elsősegély nyújtási és balesetmegelőzési ismeretek nyújtása oktatási intézményekben dolgozó szakemberek számára, amelynek megszerzése lehetőséget teremt arra, hogy amíg az orvos vagy a mentő megérkezik, szakszerűen tudjanak életveszélyes állapotokban elsősegélyt nyújtani.

A pedagógusok, testnevelő tanárok, edzők, rekreációs, sport szakemberek munkája nagyban és egészében véve az emberek egészsége érdekében kifejtett tevékenység. Ez teszi a szakterületet kiemelkedő jelentőségűvé, de ebben rejlik rendkívüli felelőssége is. A sportmozgások, rekreációs tevékenységek, táborozások, túrák közben a mindennapi életnél nagyobb a balesetek, a sérülések bekövetkezésének esélye, ezért az e területeken szolgálatot teljesítőknek különösen fontos, hogy a legmodernebb mentési, segítségnyújtói ismeretek birtokában legyenek. Ez lelkiismeretes hivatásgyakorlásuknak alapvető feltétele.

A sportszakembereken kívül a képzés hasznos, sőt életmentő ismeretekkel ruház fel minden más, az oktatás területén dolgozó szakembert, hiszen oktatás, mint a különböző életkorú és fizikai állapotú emberekhez köthető tevékenység során bármikor előfordulhat olyan szituáció (baleset, stresszhelyzetből eredő rosszullét, stb.), amelynek megfelelő kezeléséhez és megoldásához a kurzuson elsajátított ismeretek segítséget nyújthatnak.

4. HAZAI ÉS NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK – Hálózat építés, konferencia részvétel és nemzetközi kutató teamek kialakítása

Az ERASMUS program az Európai Közösség Egész életen át tartó tanulás keretprogramjának része, melynek fő célja a felsőoktatásban résztvevő hallgatók, oktatók és adminisztratív személyzet nemzetközi mobilitásának támogatása. Külföldi tanulmányutak és szakmai gyakorlatok folytatásához az ERASMUS jelenleg a legnépszerűbb csereprogram. A Természettudományi Karon a Sporttudományi és Testnevelési Intézetnek 13 egyetemmel és intézettel van együttműködési szerződése, kimagaslóan a legtöbb cserekapcsolatot bonyolítja le a hallgatók között ( http://www.tesi.ttk.pte.hu/files/erasmus/statisztika-erasmus-12-13.pdf ). Annak érdekében, hogy a cserekapcsolatban hozzánk érkező hallgatók minden segítséget megkapjanak, az elkészült angol nyelvű tantárgyi annotációk és tantárgyi programok mellé szükségesek az idegennyelvű szakirodalmak áttekintése, amelyhez megfelelő nyelvtudás és a külföldi kutatási trendek ismerete is szükséges. Ennek legjobb módja az elektronikus úton történő kapcsolattartás mellett a személyes találkozás, szakmai vitafórumokon való részvétel.

Ahhoz, hogy az Intézet mind az oktatásban, mind a kutatásban be tudjon kapcsolódni a nemzetközi vérkeringésbe, szükséges a hazai és nemzetközi legrangosabb – szakmai körökben legszélesebb körben elfogadott – konferenciákon való részvétel az előadások (poszter-előadások) megtartása mellett tanulmányi céllal. A kapcsolatépítés, hálózatfejlesztés másik lehetősége a vendégoktatói cserekapcsolatok kiépítése; illetve ha a hazai és nemzetközi szervezetek munkájába bekapcsolódva, feladatot vállalva erősítjük szakmai felkészültségünket, naprakész tudásunkat.

a) Magashegyi túrázással kapcsolatos külföldi és hazai oktatásrendszerének megismerése vendégelőadókkal – pl. Montana (USA) kapcsolat

A vendégelőadók meghívásával tervezünk angol nyelvű kurzust a hallgatók számára. A téma több képzésben részt vevő hallgatókat is érint, pl. sporttudományi képzések, földrajz tudományok, biológiai és környezettani tudományok, gazdaságtudományok. A tömbösített interaktív kurzus segíti az angolnyelvű képzések spektruának szélesítését is.

b) Külföldi kiutazások Partner- vagy jövendőbeli partner egyetemekre, a jó gyakorlatok helyi megfigyelése céljából

  • Palacky University, Olmütz (Csehország)
  • University of Montenegro, Nikisic (Montengro)
  • University of Porto (Portugália)
  • University of Copenhagen (Dánia)

c) Adaptált sporttal és testneveléssel kapcsolatos külföldi oktatási rendszer és kutatói munka megismerése vendégelőadások révén. (University of Palacky, Olomouc)

Az olmützi Palacky Egyetemen több éve működik az Adaptál Fizikai Aktivitás BSc és Adaptált Testnevelés MSc képzés. A képzésen kívül a Palacky Egyetem 2008 óta több, a különböző – elsősorban testi – fogyatékkal élő csoportokhoz kötődő hazai, nemzetközi és Európai Uniós kutatásban vettek részt, több esetben kutatásvezetőként. Ennek keretében a Palacky Egyetem irányítóként vett részt a 10 országot, valamint az Európai Adaptált Fizikai Aktivitás Szövetségének részvételével az EUSAPA projekt keretében elkészített Adaptált Fizikai Aktivitás Európai Standardjainak kidolgozásában. A projekt ideje alatt a tevékenységük alaposabb megismerése, és a kapcsolatok szorosabbra fűzése a cél.

5. PILOT KUTATÁSI PROGRAMOK

a) A aktív és passzív sporttevékenység és sporrtfogyasztás vizsgálata

Pilot kutatás célja, egy a magyar lakosság, különösen a fiatalok aktív és passzív sportfogyasztási szokásainak felmérésére, valamint az aktív és passzív sportfogyasztás mögött húzódó motivációik feltárására alkalmas kérdőíves felmérés kidolgozása és fejlesztése.

b) Felnőtt korosztályok fittségének mérése a munkaalkalmasság és teljesítmény megőrzése érdekében

Cél a katasztrófavédelem tevékenységében alkalmazott személyzet fittségének/edzettségének vizsgálata, illetve az edzettség javítása, az erő és állóképesség megfelelő fejlesztése.

c) Hormonális változások és azok lehetséges kapcsolatának vizsgálata agressziót mérő kérdőívekkel küzdősportoló férfiaknál

Korábban kérdőíves vizsgálatokkal több szerző is bizonyította, hogy a budo sportágakkal foglalkozók vonás-agresszió szintje szignifikánsan alacsonyabb más sportágat űzőkénél, valamint nem sportoló egyéneknél. Célunk a kérdőíves vizsgálatok eredményeinek (Buss-Perry – BPAQ kérdőív, reaktív-proaktív agresszió kérdőív, Spielberger state-trait szorongási kérdőív, Barratt impulzivitás skála) hormonális és egyes peptidek vizsgálattal történő kiegészítése, illetve a lehetséges kapcsolatok feltárására, kutatására.

d) A sportolók immunrendszerének vizsgálata terhelést követően

Cél a PTE karok közötti közös kutatói team létrahozása, kutatási terv kidolgozása és pilot study kivitelezése